Liten snabblektion om laddboxar

Denna sida ger dig en liten insikt i laddning av elbilar och de olika typerna av tekniska lösningar som numera är etablerade och som är fastställda av EU.

Allt fler elfordon börjar synas på bilsalongerna och på våra vägar.

En ren batteribil, BEV med en räckvidd på ca 12-15 mil, är ett bra val för de som vill köra miljösmart och ekonomiskt. Denna typ av fordon lämpar sig främst för kortare sträckor exempelvis i städer och tätorter.

Det andra alternativet utgörs av laddhybrider, PHEV, som vid längre körsträckor drivs av en bensin eller dieselmotor. Dessa bilar har också en elmotor och ett mindre batteripaket som ger en räckvidd på ca 2- 6 mil, med andra ord ett fordon som lämpar sig för både stads- och landsvägskörning.

Båda typerna av fordon kan anslutas till det ordinarie elnätet. För laddning i hemmiljö och på arbetsplatsen är 1-fas laddning det vanligaste alternativet. Med GARO laddbox GHL och 16A avsäkring tar det cirka 3 timmar att ladda en laddhybrid och 6 timmar för en ren elbil.

De laddplatser som etableras i offentlig miljö erbjuder i huvudsak laddning via det nya standardiserade Typ 2 uttaget. Effekterna varierar från 1-fas 16A (ca 3,7 kW) till 3-fas 32A (ca 22 kW) AC.

Laddboxar från Garo

Laddboxar finns i flertalet modeller samt utföranden, både som 1-Fas samt 3-Fas.

I laddboxen sitter ett kommunikationskort för att aktivera många smarta extra funktioner. Via regelbundna mjukvaruuppgraderingar görs nya funktioner tillgängliga. Kan kompletteras med RFID-läsare eller WiFi-kort för att aktivera smarta funktioner så som: Schemastyrd laddning, åtkomstkontroll med RFID, laststyrning, dynamisk lastbalansering i grupp etc. Kan kopplas upp mot lokalt nätverk.

De är alltid skyddade mot DC-felströmmar enligt internationella standarder.

Komplettera med GARO Modbus 1-fas/3-fas energimätare i elcentralen för aktivering av lastbalansering.

Dynamisk lastbalansering i flera nivåer ingår, den reducerar automatiskt fordonets laddström och skyddar därmed huvudsäkringen.

Laddning finns från 6A 1-fas till 32A 3-Fas med eller utan kabel.

Garo laddboxinstallation och Garo laddstolpe

Liten snabblektion om laddteknik samt bidrag.

Denna sida ger dig en liten insikt i laddning av elbilar och de olika typerna av tekniska lösningar som numera är etablerade och som är fastställda av EU.

Allt fler elfordon börjar synas på bilsalongerna och på våra vägar.

En ren batteribil, BEV med en räckvidd på ca 50 mil, är ett bra val för de som vill köra miljösmart och ekonomiskt. Denna typ av fordon lämpar sig främst för kortare sträckor exempelvis i städer och tätorter, samt även för lite längre turer.

Det andra alternativet utgörs av laddhybrider, PHEV, som vid längre körsträckor drivs av en bensin eller dieselmotor. Dessa bilar har också en elmotor och ett mindre batteripaket som ger en räckvidd på ca 2-5 mil på el, med andra ord ett fordon som lämpar sig för både stads- och landsvägskörning.

Båda typerna av fordon kan anslutas till det ordinarie elnätet. För laddning i hemmiljö och på arbetsplatsen är 1-fas laddning, det vanligaste alternativet. Med GARO laddbox GHL och 16A

säkring, tar det cirka 3 timmar att ladda en ladd-hybrid och 6 timmar för en ren elbil.

De laddplatser som etableras i offentlig miljö erbjuder i huvudsak laddning via det nya standardiserade Typ 2 uttaget. Effekterna varierar från 1-fas 16A (ca 3,7 kW) till 3-fas 32A (ca 22 kW) AC.

På flera platser installeras även s k snabbladdsstationer med upp till 150kW effekt. Dessa laddar företrädesvis med DC (likström) enligt den japanska CHAdeMO standarden eller den europeiska CCS standarden.

          

 

Vad är skillnaden på bilarna samt laddningen.

Så vad är då skillnaden på en plug-in hybridbil, elbil och en hybridbil? Vi reder ut begreppen.

HYBRIDBIL

Elmotorn i en hybridbil avlastar förbränningsmotorn vilket sänker bilens bränsleförbrukning och ökar räckvidden. Hur långt du kommer är dock helt beroende på hur ekonomiskt du kör och hur stor bränsletank hybridbilen har.

 

Laddhybrid eller Plugg in hybrid

Plug-in hybriden har precis som hybriden både en el- och förbränningsmotor och återvinner också rörelseenergi. Skillnaden är att du kan ladda plug-in hybriden via laddstolpar och i eluttag. Förbränningsmotorn finns där som en trygghet när du behöver längre räckvidd.

 

Elbil

En elbil drivs av en elmotor och laddas med sladd via laddstolpe eller i ett vanligt eluttag, och räckvidden beror helt enkelt på hur stort batteri bilen har.

 

Här finns länkar till laddboxtillverkaren Garo, samt lite information från Elsäkerhetsverket.

http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/laddbox/kompletta-laddboxar

https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen.pdf

 

 

Bidrag.

Investeringsstöd till privatpersoner som vill ha en egen laddstation vid hemmet.

Ansökan om laddstation för privatpersoner

Privatpersoner kan ansöka om och få bidrag för laddstationer under förutsättning att det finns pengar kvar i budgeten.

Ansökan via blankett registreras fortlöpande och i den ordning de inkommer.

Bidrag till laddstation för privatpersoner

Privatpersoner som äger en fastighet eller innehar en fastighet med nyttjanderätt, kan ansöka om bidrag till laddstation för elfordon. Laddstationen måste installeras på en fastighet som du som ansöker om bidraget äger eller har nyttjanderätt till. Om du bor i en fastighet som du inte äger behöver du således bifoga intyg från fastighetsägaren om att du har särskild nyttjanderätt om att få installera laddboxen på fastigheten. Det kan till exempel vara ett intyg från styrelsen i bostadsrättsföreningen.

Du får bidrag för hälften av kostnaderna för själva laddstationen, material och arbetskostnaden för att installera laddstationen. Som mest kan man få 10 000 kronor i bidrag per fastighet. Tänk på att spara alla kvitton. De behövs när du ska skicka in ansökan om bidrag.

 

Rot avdrag skatteverket.

Rotavdrag ges för att