Gå till innehåll

Liten snabblektion om laddboxar

Denna sida ger dig en liten insikt i laddning av elbilar och de olika typerna av tekniska lösningar som numera är etablerade och som är fastställda av EU.

Allt fler elfordon börjar synas på bilsalongerna och på våra vägar.

En ren batteribil, BEV med en räckvidd på ca 12-15 mil, är ett bra val för de som vill köra miljösmart och ekonomiskt. Denna typ av fordon lämpar sig främst för kortare sträckor exempelvis i städer och tätorter.

Det andra alternativet utgörs av laddhybrider, PHEV, som vid längre körsträckor drivs av en bensin eller dieselmotor. Dessa bilar har också en elmotor och ett mindre batteripaket som ger en räckvidd på ca 2- 6 mil, med andra ord ett fordon som lämpar sig för både stads- och landsvägskörning.

Båda typerna av fordon kan anslutas till det ordinarie elnätet. För laddning i hemmiljö och på arbetsplatsen är 1-fas laddning det vanligaste alternativet. Med GARO laddbox GHL och 16A avsäkring tar det cirka 3 timmar att ladda en laddhybrid och 6 timmar för en ren elbil.

De laddplatser som etableras i offentlig miljö erbjuder i huvudsak laddning via det nya standardiserade Typ 2 uttaget. Effekterna varierar från 1-fas 16A (ca 3,7 kW) till 3-fas 32A (ca 22 kW) AC.

Laddboxar från Garo

Laddboxar finns i flertalet modeller samt utföranden, både som 1-Fas samt 3-Fas.

I laddboxen sitter ett kommunikationskort för att aktivera många smarta extra funktioner. Via regelbundna mjukvaruuppgraderingar görs nya funktioner tillgängliga. Kan kompletteras med RFID-läsare eller WiFi-kort för att aktivera smarta funktioner så som: Schemastyrd laddning, åtkomstkontroll med RFID, laststyrning, dynamisk lastbalansering i grupp etc. Kan kopplas upp mot lokalt nätverk.

De är alltid skyddade mot DC-felströmmar enligt internationella standarder.

Komplettera med GARO Modbus 1-fas/3-fas energimätare i elcentralen för aktivering av lastbalansering.

Dynamisk lastbalansering i flera nivåer ingår, den reducerar automatiskt fordonets laddström och skyddar därmed huvudsäkringen.

Laddning finns från 6A 1-fas till 32A 3-Fas med eller utan kabel.

Garo laddboxinstallation och Garo laddstolpe

Liten snabblektion om laddteknik samt bidrag.

Denna sida ger dig en liten insikt i laddning av elbilar och de olika typerna av tekniska lösningar som numera är etablerade och som är fastställda av EU.

Allt fler elfordon börjar synas på bilsalongerna och på våra vägar.

En ren batteribil, BEV med en räckvidd på ca 50 mil, är ett bra val för de som vill köra miljösmart och ekonomiskt. Denna typ av fordon lämpar sig främst för kortare sträckor exempelvis i städer och tätorter, samt även för lite längre turer.

Det andra alternativet utgörs av laddhybrider, PHEV, som vid längre körsträckor drivs av en bensin eller dieselmotor. Dessa bilar har också en elmotor och ett mindre batteripaket som ger en räckvidd på ca 2-5 mil på el, med andra ord ett fordon som lämpar sig för både stads- och landsvägskörning.

Båda typerna av fordon kan anslutas till det ordinarie elnätet. För laddning i hemmiljö och på arbetsplatsen är 1-fas laddning, det vanligaste alternativet. Med GARO laddbox GHL och 16A

säkring, tar det cirka 3 timmar att ladda en ladd-hybrid och 6 timmar för en ren elbil.

De laddplatser som etableras i offentlig miljö erbjuder i huvudsak laddning via det nya standardiserade Typ 2 uttaget. Effekterna varierar från 1-fas 16A (ca 3,7 kW) till 3-fas 32A (ca 22 kW) AC.

På flera platser installeras även s k snabbladdsstationer med upp till 150kW effekt. Dessa laddar företrädesvis med DC (likström) enligt den japanska CHAdeMO standarden eller den europeiska CCS standarden.

          

 

Vad är skillnaden på bilarna samt laddningen.

Så vad är då skillnaden på en plug-in hybridbil, elbil och en hybridbil? Vi reder ut begreppen.

HYBRIDBIL

Elmotorn i en hybridbil avlastar förbränningsmotorn vilket sänker bilens bränsleförbrukning och ökar räckvidden. Hur långt du kommer är dock helt beroende på hur ekonomiskt du kör och hur stor bränsletank hybridbilen har.

 

Laddhybrid eller Plugg in hybrid

Plug-in hybriden har precis som hybriden både en el- och förbränningsmotor och återvinner också rörelseenergi. Skillnaden är att du kan ladda plug-in hybriden via laddstolpar och i eluttag. Förbränningsmotorn finns där som en trygghet när du behöver längre räckvidd.

 

Elbil

En elbil drivs av en elmotor och laddas med sladd via laddstolpe eller i ett vanligt eluttag, och räckvidden beror helt enkelt på hur stort batteri bilen har.

 

Här finns länkar till laddboxtillverkaren Garo, samt lite information från Elsäkerhetsverket.

http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/laddbox/kompletta-laddboxar

https://www.elsakerhetsverket.se/.../ladda-elbilen.pdf

 

 

Från och med 2021-01-01 har bidraget från Naturvårdsverket ersatts med avdrag för Grön Teknik
Installation med Grön Teknik ger rätt till avdrag hos Skatteverket

Ny skattereduktion för privatpersoner som installerar grön teknik.

Från årsskiftet blir det skattereduktion vid installation av grön teknik. Detta hanteras via Skatteverket. Köparen kommer att få avdraget direkt på fakturan och det gäller installationer av solceller, lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon.

– Grön teknik kommer att hanteras på motsvarande sätt som rut- och rotavdraget gör idag vilket innebär att köparna får del av lättnaden redan vid köpet. Till skillnad från rut- och rotavdraget ger även kostnad för material rätt till skattereduktion för installation av grön teknik, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.

Skattereduktionen ges för kostnaderna för arbete och material med

15 procent för installation av solceller
50 procent för installation av lagring av egenproducerad elenergi
50 procent för installation av laddningspunkter till elfordon.

Skattereduktionen får uppgå till högst 50 000 kronor per person och år. För att få reduktionen krävs att den utförda installationen tillhör ett småhus, en bostadsrätt eller en ägarlägenhet som ägs av den som begär skattereduktion. Reduktionen kan även medges i de fall en förälder bor i bostaden man äger helt eller delvis förutsatt att föräldern är bosatt i Sverige.

Skattereduktion för grön teknik och för rut- och rot är två olika reduktioner vilket innebär att den för grön teknik inte påverkar utrymmet för rut- och rotarbeten. Reduktionen för de båda avdragen kan aldrig bli större än vad privatpersonen ska betala i slutlig skatt. Vid årsskiftet kommer e-tjänsten Räkna ut din skatt att uppdateras för att ta hänsyn till den nya skattereduktionen.

Skatteverket tar över hanteringen av den gröna tekniken från Naturvårdsverket, Boverket och Länsstyrelserna. Skattereduktionen ges för både arbets- och materialkostnader och gäller installationer som påbörjas, avslutas och betalas från och med den 1 januari 2021. För att få skattereduktionen måste betalningen ske elektroniskt.